V pondělí 18.3.2024 jsme na naší škole připravili "SCIENCE PROJEKT" pro ZŠ a MŠ Dolní Bukovsko v naší učebně fyziky. S žáky jsme nejprve diskutovali o pojmu "science". Slovo science z angličtiny v překladu znamená "věda" a ve své podstatě je také propojením fyziky, chemie a biologie (přírodopisu). Nejrůznějšími zážitky a pozorováním přírody, které žáci sami zažili a popisovali je, došli k závěru jak je vše úžasně propojené.
V úvodu našeho bádání jsme si prošli laboratorní řád odborné učebny fyziky a také jsme si povídali o bezpečném chování v laboratoři. Na odměrných nádobách si žáci vyzkoušeli odměřování objemu, a také se poprvé setkali s pipetováním pomocí balonku nebo s nejmodernějšími automatickými pipetami. Předmětem našeho dalšího zkoumání byly anthokyany - ve vodě rozpustná barviva obsažená v rostlinách, která se nacházejí ve vakuolách některých buněk rostlin. Tyto látky mají zajímavou vlastnost: mění svou barvu v závislosti na pH. Vzorek z výluhu zelí, který se rozléval do zkumavek a ke kterému se pipetovali vzorky nejrůznějších látek jako např. ocet, mýdlo, pivo, coca cola apod., byl skvělým médiem pro pozorování změny barvy v závislosti na pH. Výsledné zbarvení bylo porovnáváno s barevnou škálou pro určení pH. Žáci v závěru sami formulovali své výsledky a diskutovali o svých poznatcích s ostatními pracovními skupinami.
Propojování předmětů utváří žákům ucelený pohled na svět. Žák získá celistvý obrázek o dané problematice, díky čemuž si učivo snáz zapamatuje.
Přírodovědné vzdělávání je jistě důležitým aspektem pro život budoucích dospělých lidí na celé naší planetě a myšlení v souvislostech je dobrý nástroj pro ochranu naší Země. (fotografie)
Ing. Mgr. Bc. Lucie Novotná
Mgr. Irena Procházková